2011-03-18

Traffic jam

Stan har haft en huvudled som genomfart sen vikingatiden. Nån gång på medeltiden började trafiken öka och de senaste hundra åren har den kulminerat. Kommunen har gjort ett fåtal dåliga eller sämre försök att stävja detta och det senaste tilltaget är att ta bort huvudleden, dvs högerregeln gäller. På pappret. I praktiken gasar alla på som vanligt, vilket nästan ger ett sämre trafikflöde då några få dårar försöker anpassa sig, typ jag. Senast idag bromsade jag in för att släppa fram bil från höger. Jag fick till och med stanna eftersom bilen stod och väntade på nån form av bättre tider. Plötsligt blir jag ännu mer förvånad när inte bara en, utan TRE bilar kör om mig! Ööööh, det är inte så att jag stannade för skoj skull. Suck. Förra gången stannade en bil inne i provisoriska minirondellen för all släppa fram bilar som kom farande på före detta huvudleden, nu med väjningsplikt för fordon inne i rondellen. Skojar inte om 10-15 bilar svischar fram rätt förbi. Trots att jag bara haft körkort i dryga 13 år känner jag mig som stans pensionär!!!



Inga kommentarer: