2011-06-14

Telefonrapport


Say no more? Doktorn ringde idag. Hon har konsulterat barngastro i Halmstad och ska kallas dit för biopsi (som önskat), bakterietillväxt och annat osmaskigt man kan se på sövda barn med slang ner i tarmen :-(. De tror visserligen inte på det, men motsäger sig inte att överbevisa mig (tack för det). Startar med att fylla nya rör imorgon. Tar om en del prov och kompletterar med nya. De nya med fokus på att hitta nån malabsorption. Efter det blir det en sväng till nåt slags apotek för att hämta ut recept på pancreasenzymer för att se om det ökar ett ev kass upptag. Näringsdrycker skall typ tvingas i och vatten ska vara ett minne blott :-(. Hå hå ja ja. Vad ska man säga? Grattis Svante på 18-månaders-dagen...

9 kommentarer:

ullrika sa...

Men prata vanligt språk nu så vi vanliga förstår!! Är det allvarligt? Är det farligt? Är det vanligt?! Jag får ont i magen nu... men, är glad att saker rör på sig (hotade du med mig?)!

LÖV Anna!! Och mjau och skit och blä och hjälp :(

ullrika sa...

När jag kollar kurvorna: det ser ut som att det var i samband med Thailandsresan han började gå ner i vikt. Kan han ha fått i sig nån jäkla bacill där som stannat kvar i tarmarna? Eller det är inte så det funkar kanske (freebasar nu eftersom jag absolut inte kan sånt här)?

Melkermamman sa...

Ullis, det tog ju flera månader efter Thailand innan vikten började dala!

Skönt med vidare utredning Anna! Hoppas ni hittar en näringsdryck han gillar och att enzymerna hjälper till med ökat näringsupptag.

(Hoppas egentligen att de hittar något lättfixat i proverna, så jag kanske inte ska vara så negativ till Ullis thailandsteori)

ullrika sa...

Jag kanske tänker fel :) hade för mig att han var runt åtta månader då? Eller så läser jag diagrammet fel!

Annan sa...

Nja, alltså, vikten började eg plana vid 3 månader och höll sig på "normal" avplaning till ca 6 mån. Sen började den sjunka lite i form av otillräcklig viktuppgång, men det är ju under vintern som det stora skett. Visst vi har tänkt tanken med Thai med, men han planade ju redan innan. Men tack för påminnelsen, ska ta upp det med dem :-).
Oavsett så befaras inget "farligt", mig veterligen, men det är alltid meckigt att behandla symtom när man inte vet orsaken :-(. De det kikar på nu är om det är så att han inte kan ta upp näring ordentligt och då hjälper "vi" till med bukspottskörtelenzym (hjälper till att bryta ner maten så den lättare tas upp). Och allt som äts/dricks skall ge kalorier. I praktiken, bort med nyttigheter och in med det onyttiga. Som blir tvärt om på honom nu. HAN mår bättre av bullar än frukt. Hans lycka är gjord :-D. Anekdot i sammanhanget är att en gammal kollega som jobbade med barn med stora energibehov skrev ut "chipsintyg" till farmor etc. Dvs ungen SKA äta chips! :-D.

Helena sa...

Börjar med att skicka kramar!

Antar att det är testat men nämner det ändå.
Är sköldkörtelprov gjort?
För strul med den kan ge en massa konstigheter.

Skönt att ni får ordentliga koller och så nu iaf.

Kram igen.

Annan sa...

Tack <3. Jag vet faktiskt inte. De har tagit massor av blodprov och en del urin och avföring, men jag har ingen exakt lista. *lägger till på lappen att ta med till doktorn*.

Karolin sa...

Åh, älskade vän! Vet precis hur du känner. Skitjobbigt med sövning (har själv sett Lukas bli sövd), men Svante måste få en diagnos och rätt behandling. Och ni behöver ett svar!! För att slippa undra och älta. Önskar så jag kunde göra något för er!!! Puss & kram

Flock sa...

Hej!

Första gången jag tittar in här, konstigt nog..
Har inget vettiga förslag men skickar den varmaste, varmaste kramen till er för jag vet precis hur orolig man blir när det är barnen som är sjuka..

Kram!!!!