2008-01-28

Namnsdag

Wikipedia säger:
Karla eller Carla är ett kvinnonamn och feminin form av Karl som är av germanskt ursprung och betyder ’fri man’. Karla kan kanske därför sägas betyda ’fri kvinna’. Namnet har förekommit i Sverige sedan början av 1800-talet och stavades i början huvudsakligen med C. Numera har stavningen med K viss överhand och är också den som används i almanackan.
Karla hade en viss popularitet kring förra sekelskiftet, men är inte så vanligt nu för tiden. 31 december 2005 fanns det totalt 2 254 personer i Sverige med namnet Karla eller Carla, varav 1 163 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 10 flickor namnet, varav 4 fick det som tilltalsnamn.
Namnsdag: 28 januari (sedan 1986)

SCB säger:
Dubbelnamn med bindestreck räknas som ett namn. I sökningen ingår personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2006.
[ Sökord: karla | Kön: Kvinna ]
Det finns 1248 kvinnor som har förnamnet Karla . Av dessa har 651 namnet Karla som tilltalsnamn/förstanamn.

Mamma säger:
Träffade min doppräst idag (samma som konfirmerade mamma 1993 och vigde mamma och pappa för snart ett år sedan. Jag kommer ju nämligen att döpas på deras bröllopsdag!). Han snackade lite med päronen medan jag låg och slumrade, men men, det ska nog gå vägen i alla fall!

4 kommentarer:

Anonym sa...

massa grattis och hurra på karladagen!

ps. har snokat reda på att en tykelampa går att tjacka om man tar sig en trappa ner.. :)

Anonym sa...

hmm. nu har det gått flera dar utan uppdatering? har din mamma kanske andra viktigare saker för sig?! ;)

nu kommer du snart hit! jag sover. och bajsar. ska försöka vara glad när du är här iaf!

krams!
eLi

Annan sa...

eLi:
Flera? Ok, 2 dgar är fler än 1, men idag är ju idag! Fast nu skriker jag visst så, so long!

Anonym sa...

ha! jag säger bara en sak: fusk!!

å nu vill jag visst inte sova så, so long ;)